Klassieke muziek en beeldende kunst: een inspirerende symbiose!

Muziek
4D944DDB-A5C2-4B6C-91E3-B6B08BB462C2
Datum: 13 oktober 2020 20:00 - 17 november 2020 00:00

Nieuwe muziekcursus van Joop van Velzen over klassieke muziek in relatie tot beeldende kunst.

U kunt ook intekenen op een losse avond.

Dinsdag 18 februari REEDS GEWEEST

Maandag 23 maart Moderne kunst en klassieke muziek Pablo Picasso, Paul Klee, René Margritte, George Braque, OssipZadkine, Evert Thielen
VERPLAATST NAAR 13 OKTOBER

Dinsdag 21 april Directe beïnvloeding Schönberg/Kandinsky – Mussorgski/Hartmann – Respighi/Botticelli – Chopin/Delacroix – Granados/Goya – Boulez/Klee – Debussy/Hokusai – Liszt/von Kaulbach – Bach
VERPLAATST NAAR 17 NOVEMBER

Kosten € 55,- per drie college’s (los € 20,-)

E4EC35D8 1A23 40DC B3BB FF04BF66B66C

3 presentaties:

‘Kunst is niet een doel op zich, maar een manier om de mensheid aan te spreken’, vond componist Modest Moessorgski. Als het gaat om het verweven van muziek en beeldende kunst bracht de Rus het misschien wel beroemdste voorbeeld voort met zijn Schilderijen-tentoonstelling.  Oorspronkelijk was dat werk een pianostuk, maar het werd bekender in de orkestratie van de Fransman Maurice Ravel. In deze muziek eerde Moessorgski een vroeg overleden vriend Viktor Hartmann.

Een vakgenoot van Moessorgski liet zich inspireren tot muziek door een ander kunstwerk. Ruim dertig jaar later werd Sergei Rachmaninov – gedurende een bezoek aan Parijs – getroffen door een reproductie in zwart-wit van het schilderij Die Toteninsel van de Zwitserse schilder Arnold Böcklin.

Niet alleen in Rusland, maar ook elders rond het begin van de negentiende eeuw gingen muziek en schilderkunst een mooie liaison aan. In Spanje maakte Enrique Granados zijn pianosuite Goyescas, met in zijn achterhoofd de schilderijen van zijn landgenoot Francis Goya. Welke werken het precies betreft, wordt uit de muziek en de titels niet duidelijk.

De verhouding tussen muziek en beeldende kunst ontwikkelde zich daarna gestaag verder. Af en toe pakte een componist het thema weer op. De Italiaan Ottorino Respighi – een meester in de orkestrale klankkleur – toonzette drie schilderijen van renaissancekunstenaar Botticelli, waaronder de beroemde kunstwerken La Primavera en De geboorte van Venus. En de Tsjech Bohuslav Martinu vertaalde zijn bewondering voor de fresco’s van Piero della Francesca in Arezzo in muziek.

Muziek van klassieke componisten bewijst dat zij, geïnspireerd door kunstwerken (schilderijen, beeldhouwwerken), tot componeren kwamen en dat, anderzijds, hun noten van alles kunnen oproepen, ook beelden. Of zoals  Leopold Stokowski het eens formuleerde: ‘Kunstenaars schilderen hun beelden op het doek, componisten schilderen hun beelden op de stilte.’ Dan resteert tenslotte de vermelding dat er ook componisten waren/zijn, zowel als verschillende musici uit heden en verleden, die op een meer dan voortreffelijke wijze het penseel, dan wel het potlood of houtskool hanteerden, met aansprekende beeldende kunstwerken als resultaat!

421FC945 71CE 46D4 99D4 B02AE4BECED1

 

 

Beschikbare stoelen
11
Aantal beschikbare stoelen
30

 

Alle datums


  • Van 13 oktober 2020 20:00 tot 17 november 2020 00:00

© 2020 Jansen & de Feijter |  Privacyverklaring | Alle rechten voorbehouden  |  Contact